PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Natalia ★

zaterdag 18 november 2023Lotto Arena Merksem

Natalia

20 jaar carrière viert Natalia drie dagen in de Lotto Arena. 20 jaar. Daarbij moeten we fijntjes de kanttekening maken dat die zangcarrière de jongste 5 jaar wel op een erg laag pitje stond. Mama zijn en wat schnabbels links en rechts voor de commerciële zender, gingen kennelijk voor. Voor zo’n 15.700 toeschouwers in totaal speelt de Kempense drie concerten. Ter vergelijking: Suzan en Freek vullen het Sportpaleis slechts één keer en wisten daarmee zo’n 4.000 toeschouwers meer, of 19.700 geïnteresseerden in totaal te lokken.

Het blijft hallucinant om mee te maken hoe be.at 5.400 man zich door ocharme één dubbele deur laat wurmen om in de Lotto Arena te geraken. Neem daarbij nog een paar Hollanders die zich van zaal vergisten en tegen de stroom in naar buiten gaan, en je vraagt je af welke veiligheidsverantwoordelijke dat allemaal ok vindt. Hoeft het dan ook te verbazen dat het concert van Natalia met enkele minuten vertraging begon? Nope.

Het leek er trouwens wel op alsof pse belgium een groepsaankoop had uitgeschreven bij modeontwerpers en Nicky Vankets deze gewonnen had. Want wie Regi the return had gezien, zag in de eerste outfit die Natalia droeg, een paars kleed uit laagjes met een cape erover, verwijzingen naar Regi’s concert. De cape deed denken aan het zwarte exemplaar dat Linda Mertens droeg. En toen ze alle laagjes van haar had afgegooid bij ‘Overdrive’ bleek ze een vergelijkbare catsuit te dragen als Pauline Slangen. Met die nuance dat er meer dan 20 jaar leeftijdsverschil zit tussen die twee zangeressen. Wat Slangen als gegoten paste, gaf je bij Natalia het gevoel dat je naar een of ander Studio 100-figuurtje aan het kijken was dat enkele jaren te laat afgevoerd werd. Is er echt niemand die toen het ontwerp gemaakt werd tegen Natalia zei: “Zoude da wel doen?”

Over Studio 100 gesproken. ‘Je hebt een vriend’ van K3 vertaalde ze naar ‘You’ve got a friend’ dat ze opdroeg aan haar vrienden terwijl een beperkt aantal toeschouwers hun smartphonelichtjes bovenhaalden. Hebben we trouwens al gezegd dat Natalia voor een wel erg mak publiek stond dat voornamelijk uit het cassettetijdperk dateerde en dus ouder dan 20 was (o.a. te zien in het tweede deel tijdens ‘Shelter’, waar ze meermaals onder de toon zong, en slechts een handvol toeschouwers hun smartphonelichtjes bovenhaalden)?

Toen ze aan het begin van deel twee met de funky mix ‘Fragile not broken’ en ‘Do you wanna funk’ olifantenpijpen droeg, leek ze trouwens te auditeren voor Nicole en Hugo de musical. Vermits ze die periode nooit zelf heeft meegemaakt, stelt zich trouwens de vraag of je dat niet kan zien als culturele toe-eigening. Een bedenking die trouwens meermaals in ons opkwam tijdens Natalia 20 years, greatest hits. Tijdens ‘Do you wanna funk’ zagen we de tekst trouwens geprojecteerd in het lettertype van Jurassic Park. Je wil niet weten welke associaties er allemaal in ons hoofd gingen toen we de link legden tussen wat we op het podium te zien kregen en die Steven Spielbergfilm. Wij wilden vooral onmiddellijk wegrennen naar de dichtstbijzijnde wc.

Natalia dronk veel in het eerste deel. Ze zei dat ze net frieten met mayonaise gegeten had. Wel, als je als toeschouwer goed keek, zag je die nog goed zitten. Haar vettige maaltijd zorgde ervoor dat ze een droge keel had. Alle excuses zijn goed om een op zangtechnisch vlak schabouwelijk optreden goed te praten, denken we dan. Een refrein van ‘Boom’ bleek ze vals te zingen. Opvallend trouwens dat naar het einde van die song, tijdens een stevige instrumentale dance outro de Lotto Arena even volledig uit haar dak ging. Fijntjes dienen we daarbij mee te geven dat de sound volledig uit een doosje kwam (in het jargon noemen ze dat stems) terwijl de rest van de band er werkloos bij stond. Het is krak hetzelfde wat we ervoeren tijdens Regi the return en we blijven dan ook herhalen dat Jan Van Esbroeck kan en mag overwegen om volledig voor live on tape shows te gaan in de toekomst. Want als je alle factoren optelt: het publiek dat dan wél loos gaat, Madonna die het ook doet, het feit dat dat productioneel toch iets goedkoper uitkomt (waardoor je dat geld elders in kan investeren), is dat gewoon een no brainer.

Tijdens Risin’ wist Natalia dan wel een lange noot aan te houden, maar ook in die song zou ze erg onstabiel klinken. Eerder toonde ze in ‘Nutbush City Limits’ dat ze mengde met ‘Ridin’ by’ dat haar conditie niet je dat meer is. Toen we Tina Turner in 2009 op haar 70ste in het Sportpaleis zagen optreden, bewoog die veel flukser op het podium dan Natalia in her forties.

Alleen al de intro van Natalia 20 vonden we tenenkrullend. Een gouden muziekdoosje en strijkers begeleidden de projectie van jeugdfoto’s van de Kempense. Toen ze verscheen bij opener ‘Hallelujah to the Beat’, vroegen we ons af of het echt de bedoeling was om te refereren naar de Maagd Maria. Potsierlijk vonden we het. Geen kat die toch gelooft dat Natalia haar twee kinderen onbevlekt ontvangen heeft? Natalia’s band was volledig in wit uitgedost terwijl het op het zwarte gedeelte van het podium stond. En de zangeres? Die bevond zich op een wit vlak. De veertiger vertelde ons dat ze oud en nieuw werk met elkaar zou afwisselen alsof kerst en nieuwjaar op een en dezelfde dag vielen. Het concept werkte voor geen meter, zou later blijken.

Wie verwacht had dat ze minstens een paar special guests uit haar ‘Natalia meets’ periode zoals bestie Anasticia (die nochtans een dezer dagen in Antwerpen verwacht wordt voor de repetities van Night of the proms) mee op het podium zou uitnodigen, kwam trouwens van een kale reis terug. Haar man Frederik mocht opdraven bij ‘Rock you like nobody’ om elkaar handjes te geven en een kus op de mond. Meligheid in het kwadraat. Waar is de tijd dat ze ter plaatse een sexy lapdance zou geven, vroegen we ons af. Om maar te zeggen dat het allemaal zo braaf, zo cringe was, op één moment na misschien in het tweede deel dat ze aan haar hand likte en vervolgens die hand naar haar bil bracht, wat leek te verwijzen naar porno maar dan met de kleren aan.

Natalia viel trouwens meerdere keren uit haar ‘brave’ mamarol, bijvoorbeeld wanneer ze haar backing Nina en daarna ook nog eens een van haar danseressen een klets op de poep gaf. “Heeft die nu werkelijk de laatste maanden de boekskes niet gelezen en het verhaal gevolgd van de danseressen van Lizzo die deze zangeres aankloegen?” vroegen we ons af. Dat je best dus dat soort zaken achterwege laat, voor het tegen je gebruikt wordt?

In het tweede deel liet Natalia drag queen Vanessa Van Cartier opdraven om zo haar queerfriendly imago te onderstrepen. Iets over de (middelmatige) nieuwe nummers? ‘For the right reason in the right season’ klonk het in ‘When you came by’. Ligt het aan ons of is dit gewoon het resultaat van bijzonder zwakke songwriting? Afsluiten deed Natalia met de maxisingle waar het allemaal mee begonnen is, haar versie van Mariah Carey’s ‘Without you’. Kijk, als je dat met een krak in de stem zingt, bijna constant onder de toon, je moet glijden naar enkele noten, naar die hoge noten moet grijpen om uiteindelijk vooral erg gecrispeerd over te komen, moet je je conclusies trekken als zangeres.

Natalia bewees het in de Lotto Arena. She was a thing of the past. Had ze maar naar haar ouders geluisterd en voor die titel van Olympisch kampioene hamerslingeren gegaan …

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter